opinie klientów online

Opinie Klientów online – dlaczego są tak ważne?

Ten tekst powstał po to, aby każdy z nas miał świadomość, jak ważne są opinie klientów online na temat danej marki. Niby to oczywiste, a nadal tak bardzo zaniedbywane. Dlatego poświęć kilka minut swojego czasu, sprawdź dające wiele do myślenia statystyki oraz podejmij działania. Opinie Klientów online to jeden z kluczowych aspektów naszej obecności w internecie.

Podejście do opinii w sieci jest różne w zależności od pokolenia, do którego kierujemy komunikację. Ludzie w różnym wieku bardzo odmiennie podchodzą do tego tematu. Jednak w żadnym wypadku nie można sprawy lekceważyć i bagatelizować. Mówi o tym wiele ogólnodostępnych badań, z których na potrzeby tego tekstu wyszperałem dla Ciebie najciekawsze.

A zatem zaczynajmy!

Jak wiele osób sprawdza opinie online?

Opinie klientów online na temat danej marki są bardzo ważne i to jest chyba dla każdego z nas oczywiste. Ale jak bardzo ważny jest to temat?

Tutaj na pomoc przychodzi nam badanie, które wykonane zostało kilka miesięcy temu. Można z niego wyciągnąć naprawdę wiele perełek potwierdzających tezę o ważności opinii w internecie.

Przykłady? Proszę bardzo:

  • jeżeli Twoja firma posiada wizytówkę w Google, to przeczytaj to uważnie: zaledwie 53 procent konsumentów rozważyłoby skorzystanie z usług firmy, która ma ocenę wynoszącą poniżej 4 gwiazdek;
  • przeciętny konsument spędza prawie 14 minut na czytaniu recenzji zanim podejmie ostateczną decyzję o zakupie;
  • 97 procent osób czytających recenzje poświęca również swój czas na zapoznanie się z odpowiedziami firm (!!!). Ciekawe, prawda? Jeśli na przykład do tej pory reagowałeś milczeniem na negatywne opinie, to nie jest to raczej dobra taktyka.

Zatem szukamy, szperamy, chcemy poznać opinie przed podjęciem ostatecznej decyzji. Oczywiście w tym momencie mamy do czynienia z zasadą dowodu społecznego, o której wspominał Robert B. Cialdini. Możemy działać wielokanałowo i zadbać o opinie na naszej stronie internetowej, na kontach firmowych w social media oraz oczywiście w wyszukiwarce Google.

W jakich miejscach przede wszystkim warto zadbać o pozytywne opinie klientów online?

Zatrzymajmy się na chwilę. Pomyśl, w jakim miejscu ostatnio szukałeś opinii na temat lokalnej firmy. Być może chciałeś znaleźć recenzje na temat lokalnej restauracji lub mechanika samochodowego, do którego masz zamiar się wybrać.

Zazwyczaj pierwszym miejscem w takiej sytuacji, do którego kierujemy naszą uwagę jest wyszukiwarka Google. To tam kierujemy swoje zapytanie. Dlatego nikt z nas nie powinien mieć wątpliwości, że warto właśnie w tym środowisku zadbać o pozytywne recenzje. Na temat tego, jak bardzo to jest ważne szczególnie w kontekście małych firm, będzie nieco więcej później.

Tutaj warto przytoczyć kolejne ciekawe wartości z badania, o którym wspominałem wcześniej. 90% konsumentów korzysta z internetu w celu znalezienia lokalnej firmy. 33% z nas robi to każdego dnia i ta wartość wzrosła rok do roku o 6%.

Znając takie dane nie powinniśmy mieć wątpliwości, czy należy zadbać o recenzje online. To konieczność. Konfiguracja wizytówki w Google Moja Firma nie jest czymś specjalnie trudnym. To proces, z którym poradzi sobie prawie każdy. Po jego zakończeniu należy jednak konsekwentnie budować renomę poprzez zbieranie opinii i ocen od swoich Klientów.

Przekonaj się sam, jak bardzo to jest ważne. Wpisz w wyszukiwarce frazę „kebab Poznań” i sprawdź, jakie wyniki otrzymujesz na samej górze.

opinie google moja firma

Bardzo szeroko temat konfigurowania wizytówki Google Moja Firma, a także tego jak kluczowe ma ona znaczenie przy pozycjonowaniu lokalnym opisywał na swoim blogu Paweł Gontarek.

I w tym momencie warto przypomnieć informację, którą zamieściłem na początku tego wpisu: tylko 53 procent konsumentów rozważyłoby skorzystanie z usług firmy, która ma ocenę wynoszącą poniżej 4 gwiazdek. Wniosek jest prosty – jak Cię nie ma, to źle, bo nie zostaniesz znaleziony. Jednak jeśli już jesteś, to dbaj o jak największą ilość pozytywnych opinii.

Kolejnym miejscem, gdzie użytkownicy mogą szukać opinii online są oczywiście media społecznościowe. Szczególnie trzeba pamiętać w tym momencie o Facebooku.

Za pośrednictwem tego giganta również możemy zbierać pozytywne oceny. Jest to szczególnie ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę tę informację: jedna na cztery osoby obserwuje profil danej marki – od której zamierza coś kupić – w mediach społecznościowych.

Teraz decyzja należy do Ciebie. Na Facebooku masz możliwość włączenia oraz wyłączenia funkcji rekomendacji. Nie ma sensu, żebym w tym poście rozpisywał się, jak to zrobić. Gigant zamieścił dobrą i przejrzystą instrukcję krok po kroku. Zresztą sam proces nie jest w ogóle skomplikowany.

Tak jak wspomniałem wyżej – decyzja należy do Ciebie. Oczywiście, jeśli zdecydujesz się na to, aby rekomendacje były widoczne, to obowiązuje zasada Twojej aktywności. Odpowiadaj i dziękuj za opinie – to jest zawsze mile widziane.

Opinie w Google Moja Firma

Powyżej odsyłałem Ciebie do wpisu Pawła Gontarka, który prowadzi bardzo popularnego bloga zgred.pl, a także jest szefem działu SEO w Fabryce Marketingu. Na potrzeby tego tekstu zadałem Pawłowi trzy pytania, na które udzielił mi obszernych odpowiedzi.

Wczytaj się uważnie, bo są one doskonałym uzupełnieniem dotychczasowych informacji z tego wpisu. Szczególnie jeśli zamierzasz zbudować renomę swojej wizytówki w Google Moja Firma.

– Wiele opracowań, które znalazłem na temat opinii w sieci mówi o tym, że szczególnie dla lokalnych firm mają one ogromne znaczenie. Czy w Google Moja Firma opinie i gwiazdki odgrywają kluczową rolę?
– W GMF opinie i gwiazdki odgrywają ogromne znaczenie. Szczególnie istotne są opinie od lokalnych przewodników, bo wpływają na zachowanie potencjalnych klientów.

Nawet jeśli klient nie zostawi opinii to wystarczy, że zaznaczy i prześle gwiazdki – i to też daje lepsze pozycje w mapkach. Testowałem opinie bez wpisywania treści (same gwiazdki) i też mają wpływ na pozycje serwisu w mapkach.

– Czy według Twoich doświadczeń negatywne opinie mogą pogorszyć pozycję naszej wizytówki w wynikach wyszukiwania?
-Negatywne? Nie stwierdziłem, żeby pozycja się obsuwała a to dlatego, że moją rekomendacją jest odniesienie się do każdej negatywnej opinii i odpisanie takiej osobie. Rada też na przyszłość: nawet jak nam się nie chce to każdej negatywnej opinii poświęćmy parę chwil, aby podziękować i że w przyszłości będzie lepiej. A te pozytywne lajkujmy (łapka w górę).

Miałem taki przypadek, gdzie właściciel jednej z firm wystawiał mojemu klientowi notorycznie negatywne opinie. Na każdą odpisywaliśmy grzecznie, stanowczo. Po ponad roku czasu tamtemu się znudziło, gdy zauważył, że nie ma to żadnego skutku w pozycjach. Oczywiście klienci czasem pytali o te opinie, ale udało się na wszystkie odpowiedzieć, a część zaraportować i zostały skasowane.

– Załóżmy, że zaczynamy od zera – jak długo dzięki konsekwentnie zdobywanym pozytywnym opiniom – może trwać proces wybijania naszej wizytówki na czołowe miejsca?
– Zazwyczaj opinie zdobywa się od razu, więc trudno zauważyć moment, że bez opinii też da się wejść na niektóre frazy. Jednak jak napisałem powyżej – już pierwsze 1-2 opinie w postaci samych gwiazdek potrafią mile zaskoczyć wejściem do mapek.

Jeżeli jednak zaczynamy od zera to postarajmy się jak najszybciej o opinie (gdziekolwiek – nie tyko w GMF) – dzięki temu szybciej osiągniemy efekty.

Natomiast na frazy trudne, konkurencyjne – nawet rok czasu potrzeba na wejście do mapek. Dlatego warto sukcesywnie kolekcjonować opinie od startu.

Opinie Klientów na stronie internetowej

Powyżej rozwinęliśmy szerzej temat opinii w zewnętrznych źródłach. Jednak przecież nie tylko na nich musimy się opierać. Google i Facebook to oczywiście również nie są jedyne lokalizacje w internecie, na których warto się skupić. Wiele zależy od branży. Jest na przykład takie miejsce w sieci dla branży turystycznej, gdzie warto zadbać o wysokie oceny i pozytywne opinie. I nie jest to żadne z wyżej wymienionych.

Jeśli natomiast chcesz mieć 100-procentową kontrolę nad recenzjami, to oczywiście możesz rozważyć zamieszczanie opinii na własnej stronie internetowej.

Jak pokazało wykonane kilka lat temu jedno z badań, szczególnie starsi użytkownicy Internetu są najbardziej skłonni zostawiać opinie na stronie internetowej danej marki.

Jeżeli szukasz trochę inspiracji, to warto zajrzeć na blog Hubspot. Tam swego czasu pojawiło się wiele ciekawych przykładów opinii z różnych branż.

A tak na przykład opinie przedstawiane są na stronie Brand24:

brand24 opinie

I to na dzisiaj tyle. Mam nadzieję, że ten wpis okazał się dla Ciebie przydatny.

Jeśli tak, to zostaw poniżej swój komentarz.

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Grzegorz MarciniakŁukasz Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Łukasz
Gość

Fajnie napisane, brakuje jeszcze paru zdań na temat opinii konsumenckich Google oraz opinii na innych mniej lub bardziej popularnych stronach branżowych yelp, tripadvisor itp . Moze być to okazja do napisanianowego wpisu