Pokolenie Z Raport: Kluczowe statystyki i zachowania

Pokolenie Y, czyli inaczej milenialsi, nie mają przed nami chyba żadnych tajemnic. A jak jest z pokoleniem Z? Zebrałem wiele ciekawych statystyk oraz typów zachowań tak, abyś miał czarno na białym podaną pigułkę wiedzy. Pokolenie Z Raport – potraktuj ten tekst jako zbiór i całkowitą esencję kluczowych informacji.

Zacznijmy może od tego, kogo można zaklasyfikować do tak zwanego pokolenia Z. Przyjęto, że są to osoby urodzone po 1995 roku. Zatem część z nich właśnie wkroczyła, albo lada moment wkroczy w dorosłe życie. W naszym kraju stanowią grupę niemal 9 mln obywateli.

Stają się świadomymi konsumentami, których zachowania są zgoła odmienne od wszystkich poprzednich generacji.

Jak bardzo odmienne? O tym będzie nieco później.

Z oczywistych względów koncentruję się przede wszystkim na zachowaniach w internecie. To jest to, co mnie osobiście interesuje. I takie tematy z przyjemnością eksploruję.

Akurat pod tym względem tak zwane Zetki są wyjątkowe. Jest to przecież pierwsze pokolenie, które nie pamięta życia bez internetu. Media społecznościowe to ich środowisko naturalne.

Osoby urodzone po 1995 roku znajdują się w Twojej grupie docelowej? To świetnie trafiłeś. Poniżej znajdziesz wiele interesujących danych, które może nieco pomogą Ci zrozumieć zachowania i upodobania generacji Z. Zaczynajmy!

Milenialsi i pokolenie Z – kluczowe różnice

Dobrym punktem wyjścia do rozpoczęcia całej rozmowy jest z pewnością porównanie tych dwóch generacji. I mogłoby się wydawać, że tych różnic wcale nie musi być tak wiele, to byłoby to błędne założenie.

Różnic jest cała masa. Pierwszą podstawową jest jednak to, że Pokolenie Z zdecydowanie wcześniej od swoich poprzedników zaczęło posługiwać się smartfonami. Jest to pierwsza generacja, która praktycznie przez wszystkie swoje nastolenie lata posługiwała się już tymi urządzeniami. Oczywiście niesie to za sobą wiele konsekwencji. Nie możemy się zatem dziwić, że przedstawiciele pokolenia Z zdecydowanie krócej utrzymują uwagę – jest ona bardziej rozproszona.

Odmienne jest również korzystanie z mediów społecznościowych. Jak mówi ta grafika poniżej, milenialsi głównie korzystają z Facebooka oraz Instagrama. Z kolei dla Pokolenia Z najważniejszy jest Snapchat i Instagram. Tutaj w celu uzupełnienia muszę dodać – grafika została stworzona kilka lat temu. Dlatego nie jest na niej uwzględniony Tik Tok, który przebojem wdarł się na rynek i robi furorę. Właśnie wśród „Zetek”; choć oczywiście nie tylko. Temat jest bardzo rozbudowany, dlatego więcej szczegółów na temat Tik Toka nieco w dalszej części tego tekstu.

pokolenie z statystyki

Jeszcze uzupełniając tę grafikę. Być może zauważyłeś na niej, że Pokolenie Z to osoby urodzone po 1997 roku. Tak naprawdę ta granica nie jest jasno określona. W sieci można znaleźć różne daty i informacje. Ja na potrzeby tego tekstu przyjąłem rok 1995, ale grafikę postanowiłem zamieścić. Głównie dlatego, że bardzo obrazowo przedstawia główne różnice.

5 ekranów jednocześnie – dla Pokolenia Z to pestka

Z ilu ekranów jednocześnie jesteś w stanie korzystać w jednej chwili? Nie mówię tutaj o skupieniu całkowitej swojej uwagi, bo dzielenie jej na kilka ekranów nie ma wiele wspólnego ze 100-procentową koncentracją.

Podam Ci przykłady z mojego życia. Telewizor jest włączony w tle, robię coś mało istotnego przy komputerze, a do tego raz na jakiś czas scrolluje na komórce LinkedIna. Ups, i do tego jeszcze na tablecie jest włączona transmisja z meczu ulubionej drużyny.

Ok, jest to skrajna sytuacja i obecnie w moim życiu praktycznie już niespotykana. Teraz staram się skupiać na zadaniu do wykonania tak, aby ten czas nie przelatywał gdzieś pomiędzy palcami. Jednak pewnie z wielu z nas może potwierdzić, że na przykład oglądając coś na Netflixie przy okazji odświeżyło swoją tablicę na Facebooku w komórce. To taki standard, nic nadzwyczajnego. Mimo to masz wyrzuty sumienia, że nie skupiasz uwagi na jednej czynności?

Coś Ci powiem. Pod tym względem jesteśmy absolutnymi amatorami. Przedstawiciele Pokolenia Z potrafią korzystać jednocześnie z 5 ekranów, gdzie wśród milenialsów ta liczba ogranicza się do 3. Jak to jest możliwe? No cóż, pamiętasz jak pisałem o rozproszonej uwadze? Już chyba się teraz nie dziwisz, skąd się ona bierze.

5 ekranów jednocześnie, ale smartfon numerem jeden

Z jednej strony mamy zatem sytuację, w której przedstawiciele Pokolenia Z swoją uwagę rozdzielają nawet na 5 ekranów jednocześnie. Z drugiej jednak strony smartfony są absolutnie numerem jeden dla tej generacji.

Swojego czasu szczegółowe badania w tej sprawie przeprowadziło IBM. Pytanie było proste: jakiego urządzenia używasz najczęściej? Dla 75 procent wybór był oczywisty – aż taka ilość osób powiedziała bez zawahania, że dla nich urządzeniem najważniejszym jest smartfon.

I właśnie za jego pomocą konsumują swój czas. Zatem nie tylko przeglądają media społecznościowe i komunikują się z przyjaciółmi, ale także oglądają filmy lub dokonują zakupów.

Od wielu lat trąbi się o tym, że witryny internetowe muszą być dostosowane do urządzeń mobilnych. Jeśli zatem do tej pory jakimś cudem bagatelizowałeś tę informację, to czas na pobudkę. Natychmiast. Już teraz.

A jak wygląda sytuacja z zakupami? W naszym kraju przeprowadzone zostały badania na ten temat, a zatem nie ma konieczności powoływania się na zagraniczne źródła.

Co badania wykonane na zlecenie KIR i ZBP wykazały? Najliczniej kupującą grupą przez internet są milenialsi. Aż 75 procent przedstawicieli tego pokolenia zadeklarowało, że robi zakupy online. Jednak zaraz za nimi uplasowały się “Zetki” z wynikiem 67 procent.

Oczywiście te badania pokazują pewne ogólne tendencje, ale niebawem będzie trzeba je poważnie weryfikować. Pandemia koronawirusa bezpowrotnie zmieniła reguły gry. Zachowania konsumenckie, bez względu na wiek, prawdopodobnie w wielu przypadkach ulegną zmianie.

Pokolenie Z ma wpływ na zakupy rodziców

Choć Pokolenie Z wkracza w dorosłe życie, to nie w 100 procentach. Jednak jak pokazują badania, nawet jeszcze przed przysłowiowym przejściem na swoje, Pokolenie Z ma wpływ na decyzje zakupowe swoich rodziców.

pokolenie z rodzice

To bardzo ciekawa informacja, prawda? Znacząco zmienia optykę i pokazuję, że nastolatków nie warto pomijać w swojej komunikacji. Nawet w momencie, jeśli sprzedajemy dobra dosyć drogie i teoretycznie dla nich niedostępne.

I w tym wypadku mamy również polskie badania. Co prawda przeprowadzone zostały cztery lata temu, ale nadal odzwierciedlają siłę – szczególnie tych najmłodszych – przedstawicieli Pokolenia Z. Według nich dzieci mają wpływ na decyzje zakupowe nie tylko odwołujące się do słodyczy czy ubrań, ale także chociażby miejsc, w których cała rodzina spędzi wakacje.

Wpływ influencerów na Pokolenie Z

Z pewnością trafienie do Pokolenia Z jest ogromnym wyzwaniem. Ułatwić to zadanie może współpraca z influencerami, bo jak pokazuje wiele raportów, mają oni ogromny wpływ na decyzje zakupowe “Zetek”.

Zresztą to jest całkiem logiczne. Wiemy już, że nasi bohaterzy uwielbiają spędzać czas w sieci ze smartfonem w ręku. W dużym stopniu penetrują media społecznościowe. To jest jasne, że treści rozpoznawalnych twórców różnych kanałów Social Media muszą mieć duży wpływ na osoby urodzone po 1995 roku.

Jak bardzo duży? Istnieją różne badania na ten temat. Nie znalazłem żadnych polskich. Jedno z zagranicznych źródeł mówi natomiast o tym, że 65 procent przedstawicieli Pokolenia Z kupiło coś na podstawie rekomendacji influencera. To on stał się ich wirtualnym autorytetem, któremu warto zaufać.

Dla wielu firmy jest to oczywiście bardzo dobra wiadomość. Co prawda zaplanowanie kampanii promocyjnej z influencerem w roli głównej nie jest proste, ale możliwe do wykonania. Do wyboru jest wielu twórców internetowych, którzy dostarczają treści na różnych platformach. Wszyscy mają pewne oczekiwania, lecz wybór jest bogaty i zróżnicowany. Zatem, aby dotrzeć do Pokolenia Z nie trzeba mieć budżetu na kosztowne reklamy telewizyjne. Wystarczy znaleźć zaangażowanego infuencera, który zgodzi się na współpracę i będzie identyfikował się z naszymi wartościami.

Pokolenie Z szuka opinii w sieci

Wpływ influencerów na decyzje zakupowe jest zatem oczywisty, ale nie tylko oni odgrywają dużą rolę. Poniższe zdanie ma olbrzymie znaczenie.

41 procent przedstawicieli Pokolenia Z przeczyta przynajmniej pięć recenzji produktu online zanim podejmie decyzję przed zakupem.

Mamy zatem kolejny dowód na to, że jeśli kierujemy swoją komunikację właśnie do tej grupy, to musimy jeszcze uważniej i staranniej budować swój wizerunek online. Musimy dbać o opinie w internecie na temat naszej marki i oczywiście robić wszystko, aby były one pozytywne.

Dlaczego? Otóż właśnie dlatego, że jeśli znajdziemy się w kręgu zainteresowań Pokolenia Z, to z dużym prawdopodobieństwem opinie w sieci na nasz temat zostaną uważnie prześwietlone.

Generacja Z i Tik Tok

Możesz mieć ogromny dystans do Tik Toka. Możesz uważać, że to durna aplikacja, na której do obejrzenia są tylko bezsensowne filmiki z tańczącymi nastolatkami. Tylko wiesz co? Twoje i moje zdanie na ten temat jest bez znaczenia. Spójrzmy na fakty, a one są jednoznaczne. Pokolenie Z kocha Tik Toka!

W przypadku tej aplikacji mamy komplet świetnych informacji w kontekście tylko i wyłącznie naszego kraju. Agencja digitalowa Open Mobi stworzyła kompleksowe zestawienie.

Najciekawsze dane?

  • 57% użytkowników spędza na Tik Toku ponad godzinę dziennie.
  • 62,4% użytkowników odpowiedziało, że lubi na Tik Toku oglądać treści zamieszczane przez popularnych TikTokerów (zasada autorytetu, pamiętasz?).
  • TikTokerzy nagrywają najczęściej w domu w czasie wolnym.
  • Dla Pokolenia Z najważniejszą kategorią zakupową jest “moda”.

Powiedzmy sobie szczerze. Jeśli kierujesz komunikację do Pokolenia Z i bagatelizujesz Tik Toka, to już jesteś w tyle. Moja rada? Po prostu zainstaluj tę aplikację na swoim smartfonie. Ja tak zrobiłem. Raz na jakiś czas przeglądam i widzę całe morze kreatywności. Młodzi ludzie, którzy swoimi pomysłami naprawdę potrafią zaskoczyć. Sprawdź sam. Jestem w stanie zaryzykować stwierdzenie, że nie ma lepszego miejsca do nauki i zrozumienia zachowań “Zetek”.

I choć na początku po otwarciu aplikacji możesz poczuć się przytłoczony, to raczej szybko opanujesz podstawowe funkcjonalności.

Jedną z ciekawszych tez, z jaką się spotkałem na temat Tik Toka, mówi: bądź tam jako marka już dzisiaj, bo nawet jeśli teraz nie sprzedajesz do Pokolenia Z, to musisz zaistnieć w świadomości tych ludzi. Za kilka lat to właśnie przedstawiciele tej generacji będą Twoimi Klientami, którzy poznają Cię już wcześniej.

Popularność Tik Toka rośnie praktycznie z dnia na dzień. Nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się odwrócić. Na samej platformie pojawiło się wielu celebrytów – mniej i bardziej znanych. Swoje miejsce odnalazł tam również najlepszy polski piłkarz – Robert Lewandowski – którego filmy zyskują ogromną popularność. Czy myślisz, że człowiek o tak wielkim potencjale reklamowym znalazł się tam przez przypadek?

O pokoleniu Z można pisać i pisać. Ilość ciekawych informacji jest niesłychana. W tym tekście postarałem się zawrzeć wszystkie najważniejsze dla kogoś, kto kieruje swoją komunikację właśnie do tej grupy.

I to na dzisiaj wszystko. Zostaw komentarz, jeśli treść okazała się dla Ciebie interesująca.

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Grzegorz MarciniakJoannaHubert Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Hubert
Gość
Hubert

Treść bardzo interesująca i zwracasz uwagę na bardzo ważną rzecz. Młodzi Klienci dzisiaj za chwilę będą Klientami w naszym targecie. To może oczywiste, ale nie każdy zwraca na to uwagę!

Joanna
Gość

Dodałbym jeszcze jedną rzecz – pokolenie Z jest obeznane z sieciowymi nowinkami, aplikacjami itd. (no, bo nie znają i nie pamiętają rzeczywistość bez smartfonów i tabletów), ale duża część młodych ludzi i tak czuje się zagubiona w sieci. Często padają ofiarami manipulacji, podchodzą do wszelkich treści dość emocjonalnie, nadmiernie ufają temu, co znajdą w Internecie. Mają nierzadko problem z odróżnieniem opinii od faktów. A przy tym wszystkim są niesamowicie kreatywni – moim zdaniem bardziej niż przedstawiciele pokolenia Y. Tylko nie zawsze potrafią tą kreatywność pokazać światu. Nie opieram się tu na żadnych badaniach, tylko na moich obserwacjach poczynionych przez 15… Czytaj więcej »